Gå til hovedindhold Bibliotekernes Sprogspor

Forside »

BOGglad - børns møde med litteraturen

BOGglad er et initiativ, som skal være med til at forny bogsamlinger i dagtilbud, SFO’er og fritidsklubber og samtidig inspirere til at aktivere litteraturen i børnenes hverdag.

Her på siden finder I et inspirationsmateriale fra BOGglad, som kan sætte gang i sjove aktiviteter omkring bøgerne.

I kan bruge BOGglad-plakaten til at komme i gang med aktiviteter, og I kan fortsætte med inspirationsarket, som giver anledning til mere planlagte aktiviteter. Find den form, der passer bedst til jer. Rigtig god fornøjelse med alle de sjove, nye oplevelser, der gemmer sig i bøgernes verden.

Inspirationsmateriale fra BOGglad

BOGglad er målrettet børn i alderen 0-12 år og deres pædagoger. Her på sprogsporet.dk finder du materialer målrettet børn i alderen 0-6 år. På læsesporet.dk/bogglad finder du materialet målrettet de større børn. 

Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der står bag BOGglad. Er I blandt dem, der har fået støtte fra BOGgladpuljen, modtager I print af plakater og inspirationsark til jeres institutioner. Læs videre på slks.dk, hvis du vil vide mere om det politiske initiativ, som ligger bag BOGglad.

Mere inspiration

Bibliotekernes Sprogspor er bibliotekernes fælles indsats, som understøtter sproglig udvikling og tidlig læseforståelse.

På sprogsporet.dk finder du blandt andet en lang række boglister og online tilbud, som bibliotekerne og andre aktører inden for sprog og læsning har udviklet. Nedenfor ser du tre udvalgte temaer, men vil du have hele overblikket, kan du gå til forsiden.

Lån på biblioteket

Fortælleværksted Eventyrværksted Dans en bog Billedbogen i børnehaven Aktive fortællinger, rim og remser

Udtryk, musik og drama for pædagoger Fra indtryk til udtryk Fra påskeæg til juleskæg Musik og drama Den lille kunstnersjæl

Aktive fortællinger, rim og remser Alfabet-atlet Fra påskeæg til juleskæg Den lille kunstnersjæl Udtryk, musik og drama for pædagoger

Besøg læsesporet.dk

Ugens ord er Let

Nu
Prøv at løfte forskellige ting. Det kan være tasker, stole og papir. Er tingene lette eller tunge?

Senere
Leg med lette ting såsom balloner og sæbebobler. Pust vatkugler hen over bordet eller fjer op i luften.

Tal med dit barn, selvom barnet endnu ikke selv kan tale
Det er ved at lytte til andre, der bruger sproget, at dit barn lærer både ord og grammatik.