Gå til hovedindhold Bibliotekernes Sprogspor

Forside »

BOGglad - børns møde med litteraturen

BOGglad er et initiativ, som skal være med til at forny bogsamlinger i dagtilbud, SFO’er og fritidsklubber og samtidig inspirere til at aktivere litteraturen i børnenes hverdag.

Her på siden finder I et inspirationsmateriale fra BOGglad, som kan sætte gang i sjove aktiviteter omkring bøgerne.

I kan bruge BOGglad-plakaten til at komme i gang med aktiviteter, og I kan fortsætte med inspirationsarket, som giver anledning til mere planlagte aktiviteter. Find den form, der passer bedst til jer. Rigtig god fornøjelse med alle de sjove, nye oplevelser, der gemmer sig i bøgernes verden.

Inspirationsmateriale fra BOGglad

BOGglad er målrettet børn i alderen 0-12 år og deres pædagoger. Her på sprogsporet.dk finder du materialer målrettet børn i alderen 0-6 år. På læsesporet.dk/bogglad finder du materialet målrettet de større børn. 

Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der står bag BOGglad. Er I blandt dem, der har fået støtte fra BOGgladpuljen, modtager I print af plakater og inspirationsark til jeres institutioner. Læs videre på slks.dk, hvis du vil vide mere om det politiske initiativ, som ligger bag BOGglad.

Mere inspiration

Bibliotekernes Sprogspor er bibliotekernes fælles indsats, som understøtter sproglig udvikling og tidlig læseforståelse.

På sprogsporet.dk finder du blandt andet en lang række boglister og online tilbud, som bibliotekerne og andre aktører inden for sprog og læsning har udviklet. Nedenfor ser du tre udvalgte temaer, men vil du have hele overblikket, kan du gå til forsiden.

Lån på biblioteket

Fortælleværksted Eventyrværksted Dans en bog Alfabet-atlet Aktive fortællinger, rim og remser

Udtryk, musik og drama for pædagoger Fra indtryk til udtryk Fra påskeæg til juleskæg Musik og drama Den lille kunstnersjæl

Aktive fortællinger, rim og remser Alfabet-atlet Fra påskeæg til juleskæg Den lille kunstnersjæl Udtryk, musik og drama for pædagoger

Besøg læsesporet.dk

Ugens ord er Bevægelse

Nu
Vis hinanden noget, I kan gøre med kroppen; for eksempel stå på ét ben eller snurre rundt. Kopier hinandens bevægelser.

Senere
Bevæg jer sammen på en ny måde hver dag. Det kunne være at løbe, rulle eller hoppe.

Sæt ord på det, dit barn viser dig
Voksen: ”Du løber hurtigt nu. Kan du også løbe hen til mig?” ”Ih, hvor hopper du højt!”