Gå til hovedindhold Bibliotekernes Sprogspor

Forside »

Kompetenceudvikling

Som en del af Bibliotekernes Sprogspor udbyder Centralbibliotekerne fælles kompetenceudvikling, der skal understøtte sprogarbejdet og den lokale implementering af Sprogsporet.

Emner for kompetenceudviklingen er børns sproglige udvikling, sprogstrategier, tidlig literacy og tværprofessionelt samarbejde.

Bibliotekerne beskæftiger sig allerede i dag med disse områder, men formålet med kompetenceforløbet er at gøre det faglige niveau mere ensartet og formalisere erfaringer til reelle kompetencer. Hermed opnår vi samtidig et fælles fagsprog og skærper den fælles forståelse og retning.

Derfor kan Sprogsporskommuner vælge også at tilmelde lokale samarbejdspartnere, dog mod betaling. Det kan f.eks. være samarbejdspartnere som talehørelærere, sundhedsplejersker, musiklærere eller andre fagprofessionelle.

Kompetenceforløbet består af 3 dage, hvoraf en ekstern lektor fra VIA University College Aarhus underviser på de to. Den første dag er med interne undervisere og her præsenteres Sprogsporets potentialer og koncepter.

Herudover inviterer Sprogsporet til temadage med varierende indhold. Disse kan være både fysiske og online. 

Alle tilbud udbydes via centralbibliotek.dk - se under temasporet Glæden ved Sprog, Litteratur og Læsning.

Praksisguide for biblioteksprofessionelle

I 2022 er der udkommet en helt ny praksisguide skrevet af sprogforsker Torkil Østerbye og programkoordinator for Sprogsporet Rikke Østergaard Hansen på baggrund af 5 års samarbejde omkring kompetenceudvikling for biblioteksprofessionelle.

Praksisguiden fås ved tilmelding til kompetenceudviklingsforløbet eller ved henvendelse til kontakt@sprogsporet.dk. Prisen er 20,- kr. ex. moms og fragt. Vi giver jer noget at tale om! kan desuden hentes gratis lige her i en digital version.

Vi giver jer noget at tale om! : Guide for biblioteksprofessionelle til understøttelse af sproglig udvikling (pdf)

”Praksisguiden giver en god indføring i området og jeg kan godt lide, at den kombinerer teori/viden/undersøgelser med praksiseksempler. Den kunne jeg godt ha’ brugt, da jeg for godt 4 år siden blev ansat i Roskilde og blev ansvarlig for førskole-området, som var et ganske nyt område for mig. At være på kompetenceudviklingsforløbet i forbindelse med Bibliotekerne Sprogspor har løftet mig meget fagligt. Jeg fik viden om, hvorfor det jeg allerede gjorde virkede og hvordan jeg kunne formidle det til forældre mv., men jeg fik også ny viden og ideer til, hvorledes jeg yderligere kunne arbejde med at understøtte børns sprogudvikling. Det har helt klart gjort mig mere skarp og tryg i at arbejde med området. Denne guide er derfor også meget vigtig.”

Børnebibliotekar Karen Agergaard, Roskilde Bibliotekerne, 2022.

Indhold fra tidligere kompetenceforløb

Litteratur

Små børns sprog og læsning Sprogstimulering Sprog i samspil Barnets sprogtilegnelse og pædagogisk praksis

Vi giver jer noget at tale om! Støtte til sprogudvikling i dagtilbud Lad sproget vise vej til læse- og skriveudvikling Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis

 

Se også Andy Højholdt gennemgå forskellige afsnit fra sin bog om tværprofessionelt samarbejde i videoerne her:

 

Besøg læsesporet.dk

Ugens ord er Eventyr

Nu
”Der var engang..” Fortæl for eksempel om en heks, en prinsesse eller en anden eventyrfigur.

Senere
Kan I klæde jer ud som nogle af figurerne fra eventyrene og sige deres replikker?

Gentagelse udvikler sproget
Læs eller fortæl gerne det samme eventyr igen og igen. Jo flere gange dit barn har hørt historien, desto mere kan I snakke sammen om handlingen.