Ved at bruge sprogsporet.dk accepterer du vores behandling af personoplysninger og cookies. OK

Forside »

Inspiration til aktiviteter

I barnets første levetid klarer det sig uden at kunne forstå de voksnes sprog og uden selv at kunne udtrykke sig sprogligt. Alligevel tolker barnet sine forældre og omverden, ligesom vi tolker barnet. Sproget overtager efterhånden en stor del af denne nonverbale kommunikation. Men det giver god mening at bevare og udvikle barnets forskellige udtryksmåder og evne til at tolke på lyd, mimik, billeder m.m.

Dels understøtter disse udtryksmåder udviklingen af et verbalsprog. Dels vil processen med at omdanne indtryk til udtryk hjælpe barnet til at erfare verden og koble disse sansninger og erfaringer til verbalsproget. På sigt vil barnet også få brug for at kunne afkode forskellige udtryksmåder i skolen og selv udtrykke sig i både lyd, tekst og billede.

Både hjemme og i dagtilbud kan vi lave aktiviteter med børnene, som både er sjove og giver plads til barnets eget udtryk.

Det gør vi bl.a. ved

  • at tale om billederne i de bøger, som vi læser sammen
  • at lege med lyd og stemmer både under højtlæsning og i andre situationer
  • at gøre opmærksom på tal, bogstaver og hvordan tekst kan se forskellig ud
  • at tegne
  • at lege
  • at fortælle
  • at ”børneskrive”
  • at være opmærksomme på lyde

Leg med digitale legeredskaber

Talepædagog Mariane Siem viser i to små film, hvordan man kan bruge digitale redskaber i sproglege. Der findes mange andre redskaber end dem, som vises her. Lad jer inspirere til at lege med lyd og stemmer - kun fantasien sætter grænser.

Dagplejebørn i leg med Talende Æsker (Rainbow Talking Boxes) 

Børnehavebørn i leg med Optageklemmer (Recordable Pegs) 

Leg med stemmen

I filmen her kan du se forældre blive vejledt af talepædagog Rikke Juul Andresen, samt musiker og underviser Annemette Juul Pedersen.

Hvis du vil støtte et barns sprogudvikling, er det vigtigt, at du er nærværende og lægger mærke til, hvad barnet er optaget af. Prøv at beskrive i stedet for at stille spørgsmål:”Du griner – åh hvor er det sjovt at gynge”.

Det er også en god idé at synge spontant om det I laver. F.eks. på melodier som 'Aura for Laura' eller 'Drala'. Gør det enkelt både for dig selv og dit barn: ”Nu skal vi gynge – vi vil også synge”.

Brug gerne din stemme i hele dens vidde. Glid op og ned som en rutsjebane. Tal og syng dybt eller højt, svagt eller kraftigt, hurtigt eller langsomt.

Lyt til om du modsiger dig selv med dit tonefald. F.eks. taler med et “tungt” og alvorligt tonefald om noget, som er rigtigt sjovt.

Videoen viser, hvordan I kan bruge sproget under helt almindeligt samvær på en legeplads.

Sproglege fra Sprogpakken – oversat til flere sprog

Sprogpakken er udarbejdet af Socialstyrelsen i forbindelse med et efteruddannelsesforløb i 2011-2012. De mange gode film og skriftlige materialer ligger nu på emu.dk. Her kan I finde inspiration til fx sproglege, dialogisk læsning og hverdagssamtaler med jeres barn.

Få inspiration her, hvor I bl.a. finder sproglege på flere sprog.

Ordspilopper

Mangler du inspiration og vejledning til sproglege der udvikler dit barns sprog?

Idekataloget Ordspilopper giver dig 10 sjove lege, gode råd og ideer til hvordan I sammen kickstarter dit barns sprog. Legene er primært for børn i alderen 3-5 år og tænkt til brug i hjemmet.

Idekataloget Ordspilopper er en samling af de bedste lege og aktiviteter fra projektet ”Familiesprog for de 3-5-årige” som er afviklet i samskabelse med lokale familier på Køge-, Gentofte og Stevns Bibliotekerne.

Download hele idekataloget Ordspilopper her.

Sprog og sproglege 0-6 år

Talehørelærerne i Herning Kommune har lavet et katalog med idéer til sproglege. Du finder kataloget her:

Se en god film sammen

Filmstriben.dk er bibliotekernes filmtilbud med film til at streame hjemmefra.

Her er masser af fine film til både store og små. At se en film sammen er både hyggeligt og kan give anledning til mange gode snakke og nye lege.

Hvis barnet er oprettet som bibliotekslåner, kan I bruge barnets lånernummer til at se børnefilm. Man har 10 film pr. måned.

Se mere her.

Der er også mulighed for at se mange fine kort- og dokumentarfilm gratis på Filmcentralen.dk. Se mere her.

Filmcentralen har desuden lanceret en ny app til dagtilbud: Filmcentralen/For de yngste. Det eneste, der skal til for at bruge appen, er en iPad, internetforbindelse og et UNI-login, som er gratis for dagtilbud. Se mere her.

Se mere om Filmcentralen og Filmstriben her.

Skab selv små film med Film-X Animation

At skabe små animationsfilm sammen er også en sjov anledning til at bruge sproget på nye måder. At arbejde med barnets forskellige udtryksformer støtter sprogudviklingen. Samtidig trænes barnets evner til at tolke forskellige medieudtryk. Med den gratis app Film-X animation fra Det Danske Filminstitut (DFI) er det sjovt og nemt at lave film allerede fra 3-års alderen. Tegn eller modeller jeres egne figurer, brug de færdige skabeloner eller lad legetøjet få nyt liv.

Få masser af inspiration her.

Idekatalog til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart

Nationalt Videncenter for Læsning har udgivet et katalog med idéer til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart. Kataloget er tænkt til inspiration for pædagoger og lærere.

Formålet med kataloget er at bidrage til kvalificering af pædagogers og læreres arbejde med sprog, læsning og skrivning fra skolestart på et forskningsinformeret grundlag. Knyttet til sprog er også en særlig opmærksomhed på matematisk sprog.

Kilde: www.videnomlaesning.dk

Find kataloget her.

Idekatalog for børn i dagtilbud

Den blå elefant skal ud at køre – og andre ideer til et sprogligt fokus i dagtilbud er et idekatalog, som Nationalt Videncenter for Læsning også står bag.

Kataloget samler og formidler 25 gode ideer fra pædagoger til pædagoger til, hvordan man kan understøtte børn i dagtilbud i at blive aktive sprogbrugere.

Find kataloget her.

Samme sted fndes også fire små film med gode ideer til sprogligt fokus i dagtilbud. Filmene er lavet i forbindelse med projektet Pædagoger på Sprogvisit, hvor pædagoger fra i alt 8 dagtilbud, fordelt på 4 kommuner, tog på besøg i naboinstitutionen for at få inspiration til deres eget arbejde med at styrke børns sprog.

Pædagoger på sprogvisit blev gennemført af Nationalt Videncenter for Læsning i perioden 2016-2018.

Kilde: www.videnomlaesning.dk

Leg med kroppen

Hjemmesiden Kroppen på Toppen er en samling af bevægelseslege inddelt i kategorier. Se blandt andet 'Sprog og Sang'. Hjemmesiden er for både dagtilbud og familier. Det er fysioterapeuter ved Aalborg Kommune, står bag siden.

Leg med sprogets lyde

At skelne lyde i sproget er vigtigt både for at tale, læse og stave. Man kan få mange ideer til lege med sproglyde i bogen Leg med sproglyde : lege og aktiviteter til at styrke børns sproglydsopmærksomhed.

Bogen er blevet til på baggrund af erfaringer fra et to-årigt projekt i Fredericia Kommune i 2013-2015. Projektet bestod af undervisning og aktionslæring for pædagogisk personale. Projektets fokus var at styrke indsatsen med sproglydsopmærksomhed i daginstitutionerne.

Bogen er derfor tilrettelagt til brug i institutioner, men kan også bruges af andre. Se og lån bogen nedenfor.

Artikel om projektet af Marie Poulsen Riis og Helle Therkelsen (2015) kan findes her.

Siden www.bornssprog.dk er både for forældre og den professionelle omkring barnet. Her er der god inspiration at hente og gratis materialer til fri download.

Se fx den sjove nip-napper og forskellige lydkortene blandt andet med QR-koder til små instruktive film her.

Lån på Biblioteket