Gå til hovedindhold Bibliotekernes Sprogspor

Forside »

Bogvogterkursus

Bogvogterkurset er både en introduktion til skriftsprogskonventioner og bogen som medie. Der er stor forskel på børns forhåndsviden om bøger – og stor forskel på, hvordan man behandler bøger. Om bøger betragtes som legetøj, der kan efterlades på gulvet mellem klodserne, eller bøger ses som et værdifuldt redskab til kommunikation, som man passer på og sætter på plads efter brug. 

Bogvogterkurset kan enten afvikles i institutionen og evt. følges op med en genvisit, hvor børnene vises rundt på biblioteket. Eller kurset kan afholdes på biblioteket og inkludere en rundvisning.

Kurset kan altså også fungere som en introduktion til biblioteket.

Ideen til Bogvogterkurset er oprindeligt opstået hos Varde Bibliotekerne i forbindelse med projektet ’Vores bog’ som et led i Kulturministeriets Læselystkampagne i 2005. Siden er konceptet brugt flere steder og videreudviklet med bl.a. inspiration fra hollandske biblioteker.

I Holland blev Lucy Cousins Malle Mus-figur anvendt som gennemgående karakter. I manuskriptet står det åbent, om man vil bruge bibliotekets maskot, en vilkårlig bamse, en litterær figur – eller slet ingen.

Relationer på biblioteket Luna elsker biblioteket Noa på biblioteket Mor Muh læser Vi er i den forkerte bog!

Besøg læsesporet.dk

Ugens ord er Spise

Nu
Snak om det, I har spist til morgenmad. Hvad skal I spise til aftensmad?

Senere
Lav en smagekonkurrence. Den ene lukker øjnene og skal gætte, hvad den anden har puttet på skeen ved at smage på det.

Gode oplevelser bidrager til, at barnet husker ord bedre
Lad dit barn hjælpe til i køkkenet, og sæt ord på, hvad I laver, hvilke ingredienser I bruger, og hvordan maden smager.