Gå til hovedindhold Bibliotekernes Sprogspor

Sprogsporet flytter

I løbet af oktober 2023 flytter sprogsporet, og bliver en del af læsesporet.dk.
Vi bliver således en del af en større sprog- og læseindsats, ikke kun for børn i alderen 0-6 år, men også for børn i skolealderen og voksne. Er du tilmeldt sprogsporets nyhedsbrev, vil det fra oktober have læsesporet.dk som afsender, men stadig have masser af relevant indhold for dig. Vi glæder os til at se dig på læsesporet.dk!

Forside »

Hurtige sprogtips

Barnets sprog - 3 små fif

I denne film får du tre små fif til, hvordan du kan støtte dit barns sprogtilegnelse. De tre fif er nogle strategier, som du kan bruge i dagligdagen for at hjælpe dit barns sprog på vej. Strategierne kan bruges både af forældre og pædagoger/dagplejere.

Animationsfilmen er en del af Sprograketten, som er et samarbejde mellem Viborg Bibliotekerne og Pædagogisk Praksis & Læring - Sprog i Viborg Kommune. Filmen er produceret af Tumblehead, der er en del af Viborgs animationsmiljø.

Se mere om Sprogpakken her.

Filmens tre små fif tager udgangspunkt i tre af de 10 understøttende sprogstrategier fra Sprogpakken. Du finder dem på flere sprog på EMU - Danmarks læringsportal under Undervisningsministeriet.

Gode råd til den daglige samtale med det lille barn

Øjenkontakt og en tæt relation er grundlaget for at give det lille barn et godt sprog. Selvom barnet endnu ikke selv kan tale, er det vigtigt, at du taler til det og afventer en reaktion fra barn. Du støtter barnet ved at tolke dets signaler og sætte ord på, indtil barnet selv kan tale.

Talehørelærerne i Herning Kommune giver her 10 gode råd til at bruge sproget i hverdagen sammen med det lille barn.

De gode råd er lige til at printe og hænge op.

Plakat med sprogstimuleringsråd

Hent plakaten med sprogstimuleringsråd her.

Gode råd til den daglige samtale med det lidt større barn

Vær tilstede, brug sanserne og find på historier sammen. Det er mellem de gode råd fra projektet Familiesprog, som er udviklet i samarbejde mellem familier og biblioteker.

Bag Familiesprog stod Køge, Gentofte og Stevns Bibliotekerne. Projektet blev udviklet med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Du finder her deres gode råd og tips til mere sprog i familien.

Se også hele kataloget Ordspilopper.

Ordspilopper

Hent inspiration på biblioteket

På mange biblioteker kan du gratis hente emnefolderen Stimuler dit barns sprog, som også frit kan downloades fra mange bibliotekers hjemmesider. Her finder du masser af gode tips til bøger og sprogstimulering - lige til at gå til.

5 faser i tilegnelsen af et nyt sprog

Få overblik over faser og understøttelse af børns tilegnelse af et nyt sprog. Plakaten er udarbejdet af TrygFondens Børneforskningscenter for Undervisningsministeriet. Plakaten er et af flere elementer i Viden Om sprog- og læsekompetencer hos tosprogede elever.

5 faser i tilregnelsen af et nyt sprog

Hent plakaten "5 faser i tilregnelsen af et nyt sprog" her.

Hurtige tips til dialogisk læsning med børn

Vi har samlet tips til en hyggelig læsestund, hvor barnet selv kommer til orde. De gode råd er delt op i før, under og efter jeres læsning. I finder også forslag til gode bøger at læse sammen. De fleste er serie-bøger, så I kan finde flere bøger med den hovedperson, som bliver jeres favorit.

Plakaten er lige til at printe og hænge op.

Hent plakaten "Hurtige tips til dialogisk læsning med børn" her.

Gør det lettere - gør det sværere

Det er vigtigt, at du tilpasser dit sprog og dine spørgsmål til barnets sproglige udvikling. Læringsstigen giver nogle gode greb til at gøre det lettere og gøre det sværere for barnet. Læringsstigen her er en del af materialet til basis-indsatsen fra Vi lærer sprog ved TrygFondens Børneforskningscenter. 

Læringsstien

Hent pdf'en "Læringsstigen" her.

Plakat for Bibliotekernes Sprogspor

Plakaten "Bibliotekernes Sprogspor"

Hent plakaten "Bibliotekernes Sprogspor" her.

Besøg læsesporet.dk

Ugens ord er Løbe

Nu
Lad som om I er dyr, der løber. Det kunne være en løve, en struds eller en langsom skildpadde.

Senere
Lav små konkurrencer med forskellige former for løb. Hvem kommer først? Hvor hurtigt løber I?

Sæt ord på det, dit barn viser dig
Voksen: ”Nøj, du løber hurtigt. Du er helt forpustet, når du løber så stærkt.”