Ved at bruge sprogsporet.dk accepterer du vores behandling af personoplysninger og cookies. OK

Forside »

Knæk læsekoden sammen

Længe før skolestart kan du hjælpe børn til at blive gode læsere ved at gøre tegn, skrift og bøger til en naturlig del af hverdagen.

Børnehavebarnet kan sagtens lære at genkende tegn – både tal, bogstaver og symboler.

Gør opmærksom på tegn, når I møder dem. På navneskilte, på mælkekartoner og i gadebilledet.

Tal om hvad de forskellige tegn betyder og sæt lyd på. Det danske sprog har 40 vokallyde alene. Det er vigtigt for den senere læsning, at barnet genkender bogstaver og forbinder dem med lyd.

Når I læser bøger sammen, er det en god idé at pege på teksten, mens I læser. Det hjælper barnet til at forstå, at der er en sammenhæng. Tal om historien både undervejs og bagefter.

Barnet skal forstå, at man kan bruge tegn til at kommunikere. At tegn kan skabe interaktion. Hvad betyder det, når man sætter en smiley i en sms? Eller når Mor lægger en seddel med et hjerte i madkassen?

Lad også gerne barnet selv "legeskrive" små beskeder eller huskelister.

Børnene lærer at læse i skolen. Men derhjemme kan forældrene bakke op ved at gøre bøger og læsning til en hyggelig og naturlig del af jeres liv. Det gør du ved at have bøger i hjemmet, læse og skrive sammen.

Jeg kan også skrive!

På biblioteket kan du få hjælp til at låne bøger, som passer til barnets alder.

Find læsefidusen derhjemme

Dansklærerforeningen har denne side, hvor forældre til de yngste skolebørn kan finde Læsefidusens gode råd til, hvordan man kan arbejde med læsning og skrivning derhjemme. 

Læsefidusen har også en masse opgaver til print - fx rimord og talemåder. 

Børnehavebørn kan også sagtens lege med tal og bogstaver sammen med Læsefidusen - find de gratis fiduser her.

Bogstaverne

Børn skal både lære at skelne og gengive bogstaverne. Der findes både klassiske og nye alfabetbøger med rim, der kan hjælpe barnet til at lære bogstaverne.

Med Lotte Sallings bog 'ALFABET-ATLET' (2018) kan børnene lære alfabetet at kende med kroppen og lege bogstaverne ind med rim og motorik, både sammen og hver for sig. Der er et vers til både store og små bogstaver i hele alfabetet. Vi har her fået lov at bringe de fine kropsbogstaver, tegnet af Dina Gellert. Lige til at printe og bruge som billedkort - for eksempel i en skumterning med billedlommer. Klik på billedet for at hente hele alfabetet.

Lotte Salling har også udgivet bogen 'TAL-ATLET' (2019) med forslag til øvelser, hvor man former tal og geometriske figurer med kroppen.

Andre skrifttegn

Hvis I derhjemme eller i dagtilbuddet bruger andre skrifttegn, så gør også dem synlige og tilgængelige i barnets hverdag. For eksempel kan man få alfabetplakater med andre alfabeter end det latinske.

Der er masser af inspiration at hente i projektet Biliteracy i Børnehaven i Aarhus Kommune. 

I filmen ses, hvordan man i den integrerede institution Tumlehøjen i Aarhus Vest har arbejdet med at integrere opmærksomhed på skrift på flere sprog i hverdagens pædagogiske praksis.

Se også Modersmål/Native language her på siden.

Apps om bogstaver og læsning

Børnebibliotekar Kathrine Bach Pachniuk driver bloggen 1000bøger. Her findes indlægget Bogstavjagt - 6 gode apps til at lære at læse (og lære bogstaver), som gennemgår en række apps med emnet bogstaver og læsning.

Selvlæsning

Når barnet selv skal til at læse, kan du støtte barnet ved at tale om bogen både før, under og efter læsning.

Før læsningen kan I tale om bogens forside. Hvad er titlen, og hvad forestiller illustrationen? Hvad mon bogen handler om?

Under læsningen kan du hjælpe, hvis barnet går i stå. Er der billeder på siden, som måske kan fortælle noget om ordene? Måske hjælper det at sige bogstavernes lyde eller dele ordene op i stavelser? Tal gerne om det, hvis historien minder barnet om noget, som I har oplevet.

Efter læsningen kan I tale om bogen sammen. Har I læst andre bøger om samme emne? Læs gerne bogen igen, og bring den på bane, hvis I oplever noget, der minder om. ”Åh ja, det var jo ligesom i bogen, du læste…”

READ – Vejledninger og film på flere sprog

Der er mange flere tips at hente for dig, der gerne vil hjælpe dit barn til en god læsestart. Ved af følge linket nedenfor, finder du en række gode råd til at understøtte læsningen.

READ er målrettet de de 0-3 årige, de ældste børnehavebørn, samt elever i 0., 1. og 2. klasse.

Du kan finde film, vejledninger og andre materialer, der giver inspiration til læsningen målrettet de forskellige aldersgrupper.

Børn og Unge i Aarhus har gennemført forskningsprojektet READ i samarbejde med TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet og VIA University College.

Materialerne er tilgængelige på dansk, engelsk, arabisk, farsi, pashto, polsk, rumænsk, somalisk, tyrkisk og vietnamesisk.

Find materialerne her.

Vælg først barnets klassetrin. Herefter kan du vælge sprog.

Inspiration til gode bøger at læse selv

Hos READ finder du også masser af inspiration til den første læsning.

Se mere her.

eReolen er bibliotekernes tilbud om e-bøger og netlydbøger. eReolen Go er en selvstændig side under eReolens brand, der indeholder alle børnematerialer fra eReolen, og hvor der formidles særligt til børn og unge i alderen 7-14 år.

Skriftligt miljø i dagtilbuddet

Biliteracy i børnehaven Tidlig skrift i Æblehaven