Gå til hovedindhold Bibliotekernes Sprogspor

Forside »

Rim og remser

At lege med sproget er sjovt for både store og små. Rim og remser kan være en god anledning til at hygge sig sammen - både hjemme i sofaen, og når I venter på bussen eller står i kø. Samtidig styrker det barnets sprog og giver et solidt grundlag for senere at lære at læse og stave. For når Bennys bukser brænder og Peter Anker banker, så bliver man nemlig opmærksom på de lyde, som sproget er bygget af.

Inspiration

Vil I have ordene til at gro som forfatter Marianne Iben Hansen, så kan I for eksempel prøve at rime til hendes rap-beats på hjemmesiden www.marianneibenhansen.dk. Marianne Iben Hansen elsker rim, rytme og bevægelse og er forfatter til mange rimede/rappede billedbøger. Se et udvalg nedenfor eller på hendes hjemmeside.

Lotte Salling er forfatter, foredragsholder og psykomotorisk terapeut med 25 års projekt- & undervisningserfaring. På sin hjemmeside www.lottesalling.dk har hun samlet rim og anden inspiration til at lege med sproget – også masser af indhold til at downloade. Hvis I vil bruge Lotte Sallings bog Julen rundt i rim som kalenderbog i december, kan I printe et planlægningsark her.

Klik her for at hente en folder med en nappe-krabbe, som I kan klippe ud og lege med.

I kan også prøve Sprogsporets sjove nip-napper med rimpar - klik her for at hente den til print. 

Nipnapper med rimpar

Lån på biblioteket

Hvem er jeg? Buller - rim og remser Ælle bælle, mig fortælle Mumi, Mymlen og lille My Min mormors gebis 

Fikkedik & Falderina Funkelgnister Dyrenes ABC Børnerim Leg med sproglyde

Hvem skal trøste Knytten? Mumi, Mymlen og lille My Gud, Thor og oldemor Musen siger muh Axels fødselsdag

En bi på ski og andre børnerim Grøflen Axel elsker biler Krible krable rim for de små Dyr som ingen andre har set

Få kroppen med

Find masser af inspiration til at inddrage krop og bevægelse her.

Besøg læsesporet.dk

Ugens ord er Bevægelse

Nu
Vis hinanden noget, I kan gøre med kroppen; for eksempel stå på ét ben eller snurre rundt. Kopier hinandens bevægelser.

Senere
Bevæg jer sammen på en ny måde hver dag. Det kunne være at løbe, rulle eller hoppe.

Sæt ord på det, dit barn viser dig
Voksen: ”Du løber hurtigt nu. Kan du også løbe hen til mig?” ”Ih, hvor hopper du højt!”